Wewnętrzna procedura dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Urzędzie Miejskim w Bełżycach
Sygnalista
Sygnalistą jest osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, o której mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928) w szczególności są to:
- pracownicy i współpracownicy oraz byli pracownicy i współpracownicy Urzędu;
- osoby działające w imieniu i na rzecz Urzędu;
- inne osoby w jakikolwiek sposób powiązane z Urzędem, w szczególności:
- osoby pomagające w dokonaniu zgłoszenia naruszenia prawa,
- praktykanci, stażyści lub kandydaci do zatrudnienia, jeśli informacje dotyczące naruszenia prawa pozyskali w trakcie procesu rekrutacji lub innych procesów poprzedzających nawiązanie stosunku zatrudnienia.
Przedmiot zgłoszenia wewnętrznego
Przedmiotem zgłoszenia wewnętrznego mogą być działania lub zaniechania niezgodne z prawem, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928).
Tryb i sposób postępowania w sprawie dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych reguluje Zarządzenie Nr 116/24 Burmistrza Bełżyc z dnia 1 października 2024 r. w sprawie ustalenia wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Urzędzie Miejskim w Bełżycach.
Zgłoszenia nieprawidłowości mogą być przekazywane za pomocą:
- poczty elektronicznej : sygnalista@belzyce.pl;
- poprzez wypełnienie formularza wewnętrznego zgłoszenia o naruszeniu prawa, wzór formularza wewnętrznego zgłoszenia stanowi załącznik nr 2 do Wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Urzędzie Miejskim w Bełżycach;
- w formie listownej na adres: Urząd Miejski w Bełżycach, ul. Lubelska 3, 24-200 Bełżyce; z dopiskiem na kopercie: „Pracownik ds. zgłoszeń o naruszeniu prawa - zgłoszenie do rąk własnych”.
Zgłoszenie powinno zawierać przejrzyste i pełne wyjaśnienie przedmiotu zgłoszenia, w tym co najmniej:
- datę i miejsce zaistnienia naruszenia prawa lub opis okoliczności stwarzających możliwość jego wystąpienia,
- wskazanie osoby, której dotyczy zgłoszenie,
- wskazanie ewentualnej osoby pokrzywdzonej,
- wskazanie ewentualnych świadków naruszenia prawa,
- wskazanie wszystkich dowodów i informacji, jakimi dysponuje sygnalista, które mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania zgłoszenia, wskazanie preferowanego sposobu kontaktu zwrotnego.
Uwaga!
W urzędzie nie proceduje się zgłoszeń anonimowych - informacje o naruszeniach prawa zgłoszone anonimowo, są rejestrowane w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych i pozostają bez rozpatrzenia.
Osoba upoważniona do przyjmowania zgłoszeń:
Ewelina Wiertel
Samodzielne stanowisko ds. kontroli i audytu wewnętrznego
pokój 17,
nr tel. 81 516-27-42